Jdi na obsah Jdi na menu
 


Názor k filmu Falco

28. 11. 2008

Názor k filmu Falco

 

Určitě někdo znáte televizní sérii „Věřte nevěřte“. Kdyby ne, tak popíši, o čem je. Jsou to příběhy, které moderátor uvede a pustí a Vy poté jako divák máte uhádnout, jestli je to pravda, nebo lež „Fact or Fiction“.

 

A asi tak budu postupovat ve svojí amatérské recenzi (plus popisu) na film FALCO, protože je to právě o těchto dvou činech, pravda a lež, ne životopisný film.

 

Hned na začátku je připomenuto Falcovo působení v Americe, poté tak oblíbený střih do Dominikánské republiky, který se ve filmu několikrát objeví za zvuku posledních Falcových písní z alba Out of the Dark, kde je popsáno černošskou servírkou, co se té doby událo, a to za hudby z Auf der Flucht.

 

Následuje další střih a zde je už malý Hans virtuos na svém koncertě, kde před svojí matkou a dalšími lidmi hraje skladbu od jeho osudového Amadea Mozarta.

 

Rodinná tragédie a další scény z Hansiho mladého života jsou promítány jako krátké střihy,  to je např.: hádka matky s otcem Hanse, chození za školu, matčino vysvětlení, proč je Hans jenom jeden a co se stalo s jeho bratry. Poslední scéna mladého Hanse je: „Mami, já chci být popstar.“

 

A máme tady Hanse ve věku 20 let a jeho působení v Hallucination Company společně se svými kolegy Thomasem Rabitschem a Hansi Langem, kteří ho poté doprovázejí celým filmem tak, jak tomu bylo i v normálním Hansově životě.

 

Tento celý film je pro mě „tzv. zabouchávání hřebíčků do mé rakve“ z důvodu nepřesností a vymýšlení či hrůznosti filmu. Objevují se scény, které by tam vůbec být nemusely, ale o tom až později, nyní zpět.

 

Protože Hans hledal umělecké jméno, je tam známá scéna, jak se vlastně Hans stal FALCEM. Dle rakouského skokana na lyžích a také, a to je velice přínosné  ( Pozor, „Fact“ ) ELVIS vs. FALCO, ach ta podobnost!

 

Máme tady první otázku z řady ( „Fiction“ ) a to v situaci, kdy nafešákovaný Hans přijde do šatny Hallucination Company a řekne: „Od nynějška nehraje na baskytaru Hans, ale FALCO“... ono tomu bylo trochu jinak, ale zasvěcení vědí. A jelikož Falco v Hallucination Company nedostával příležitost k sólové dráze, tak se rozloučil s touto skupinou a se svými kolegy přestoupil do punkerské skupiny Drahdiwaberl ( další „hřebík do rakve“ ). V překladu v kině v titulkách „Jdeme s Hansim do Točseděvu“. To nééé, hlavně nepřekládat názvy skupin. Ale stalo se.

 

Další moje poznámka k tomuto filmu bude/budou ( „černé/černá místa“ ). To jsou místa, kde byla přeskočena důležitá etepa kariéry Falcova života. Tak je tomu hned po Drahdiwaberl, kde je např. první již vydaný singl „Chance to Dance“ a „Summer“ a Falcem založená skupina Spinning Wheel?

 

Nic takového se ve filmu neobjeví, dále je ale zakomponován zbrklý střih na údajný koncert z roku 1981, kde Falco představí svůj hit o drogách Ganz Wien ( Pozor, „Fiction“ ). Představil ho dřív a pod jiným názvem. Provedení písně Ganz Wien jako všech písní ve filmu je strašné, úděsné, hrozivé a rvoucí mi uši. „Nebojím se říct, že se mi chce plakat a zacpávám si uši, když slyším ve filmu Falcovy písně v podání Manuela Rubeye.“

 

Na koncertě se objevil údajný hledač tehdejších talentů Markus Spiegel, který si vzal Falca pod svá křídla. Šli s demem písně Der Kommissar do rádia Ö3, tam se jim dá se říci vysmáli, a proto museli vyrazit a prosadit se nejdřív v Německu u zmiňovaného Falcova manažera Horsta Borka. Ten s Falcem uzavřel smlouvu a jeho hit Der Kommissar vzal do německých hitparád, kde stoupal, a pozor, najednou ho Ö3 chtělo a chtělo hrát i jeho další hity Auf der Flucht atd.

 

Co teď? Dostávám se vlastně k tomu, o čem je skoro dále celý film, a to pití, drogy a ženský Hanse Hoelzela a někdy také Falca. K pitím a drogám ho dohnaly případné další neúspěchy, které myslel, že nastanou. „Der Kommissar byl jednička, to nelze překonat“ a proto se další album „Junge Römer“ vrátilo jako bumerang neúspěchů a Falco se nadobro podle filmu rozešel s Robert Pongerem ( Pozor, „Fiction“ ).

 

Po tomto neúspěchu se Falco uzavřel ještě více do sebe a upíjel se dál a dál, než jeho manažer přišel s nápadem, co takhle bratři Rob a Ferdi Bollandové. Falco o tom nechtěl ani slyšet. Ale nakonec............velký střih a najednou představen největší Falcohit Rock me Amadeus v podání, že z hitu se stalo hned moje zacpání uší, abych tu hrůzu neslyšel. Následuje koncert v Grazu 21.5.1985, kde se Falco po koncertě seznámí se svou budoucí manželkou, se kterou se chce vyspat.

 

Nedocílí toho, ale scenárista a režisér mi dali ( „další hřebíček do rakve“ ) a to „Noční telefonát své nastávající a při tom jasná MASTURBACE a sebeuspokojení“ ( Pozor, „Fiction“ ). Ale hlavně nepodložený nesmysl tohoto filmu číslo 1. Bylo mi z toho špatně, když jsem toto viděl, poté jsem tomuto filmu už nemohl dávát takovou pozornost. Poté následuje erotická scéna, kdy jsem pochopil, proč film je od 12 let. Celým filmem se vlastně pohybují dost odhalené ženy.

 

Právě jsem v polovině filmu. Od tohoto místa si myslím, že film Falco přestal být zajímavý pro svá dost hluchá místa.

 

Druhá polovina filmu začíná koncertem ve Stadthalle 31.8.1985, kde Manuel Rubey zachroptí něco na způsob Vienna Calling a Falco má ve své šatně údajně soupravu na výměnu krve, za ne tak „alkoholickou“, aby mohl vydržet takovou šňůru koncertů, které nejsou ve filmu. ( kde je Alte Oper, Salzburg a další .... ) Krev a přístroj? ( Pozor, „Fiction“ ).

 

Další, kontroverzní píseň, a to Jeanny, byla představena tak, že Falco měl  s tímto dílem velký úspěch a potřeboval protiklad k Rock me Amadeus. A tento tah se povedl i přesto, že tato píseň byla zakázaná ( Pozor, „Fact“ ).

 

Následuje pro Falca krásná událost, kterou je narození jeho dcery, poté ale stálé opilecké hádky se svojí partnerkou a nesrovnalosti, které řeší nenadálou svatbou v Las Vegas. Jeho manažer mu říká, že pokud chce uspět v Americe, musí se tam odstěhovat. Falco odmítá, je mu přednější rodina. Po dalším odchodu své manželky k rodičům se ji snaží Falco přimět k návratu písní z nového alba Emotional, což je ale v podání Rubeyho strašná věc, v podání Falca to vyšlo a Falco odjíždí na tour do Japonska 1986, kde představuje druhou část Jeany, a to Coming home ( „černé místo“ ). Opět, kde jsou slavnější koncerty té doby?

 

Album Emotional Američané nevzali, a proto nastává jediná možnost, jak se zviditelnit, a to utvořit píseň Body next to body s Brigitte Nielsen  ( Pozor, „Fact“).

 

Svatba, která byla ovšem v Las Vegas nic nevyřešila, ale to si Falco nemyslel. Po svém dalším vydaném albu Wiener Blut, které se jen tak mihne v jednom záběru, se s manželkou rozvádí a vyplácí jí za její mlčenlivost o jejich vztahu 4 000 000 šilinků ( Pozor, „Fact“). Po této scéně následuje ( „černá tma“ ), a to v podobě skočení na Donauinselfest. Kde je album Remix Hit Collection, Data de Groove ( Pozor, opět spolupráce s Pongerem ) a hlavně album Nachtflug a potom i Out of the Dark? Tyto roky úplně chybí. A Donauinselfest scéna („hřebíček do mojí rakve“). Opilý Falco leží na lehátku a nad nim stojí Thomas Rabitsch a říká: „Dopoledne přilezl na jeviště po čtyřech, nemohl ani chodit, jak byl opilý a teď je v opileckém deliriu, bude schopen hrát? Doktore, dostaňte ho z toho, vyměňte mu krev!“ ( Pozor, „Fiction“ ) a hlavně druhý nepodložený nesmysl tohoto filmu. ( Viděl někdo originální Donauinselfest 1993? Jestli ano, tak by tohle nikdy nemohli říct, protože Falco tam podal prvotřídní výkon bez jediné chyby, jak ve zpěvu, tak v textu i ve hře na kytaru. Profesionální koncert před tisícovkami lidí. A kdyby byl, promiňte ten název: „ožralý jak doga, že by nemohl stát na nohou,“ myslíte, že by podal takový výkon? Zamyslete se. A o samotném provedení písně nebo dá se říct nějakých podivuhodných výkřiků, které se podobaly Helden von heute? To nekomentuji, musel bych být sprostý.  A to nechci! )

 

Opět skok a máme tady Falca devadesátých let. Podle filmu TMA a jeho pokus, jak udělat techno a přiblížit se tak blíže mládeži. Ale to nevyšlo, o jeho dema nikdo nemá zájem ( Pozor, „Fiction“) a na návštěvě v Dominikánské republice ho opouští jeho dlouholetý manažer Horst.

 

Je tady znázorněna i údajná narozeninová párty, ale proč údajná, protože Falco ji měl. O to nejde, ale nezpíval tam píseň Verdammt wir leben noch, to považuji za třetí nepodložený nesmysl tohoto filmu a tak dále ( „Pozor, „Fiction“ ).

 

Dojemná scéna ke konci filmu a poslední Vánoce mají navodit dobrou atmosféru před poslední scénou, kde Falco odlétá letadlem Lauda air do Dominikánské republiky a v pozadí hraje to, co se neodvážím nazvat písní Nachtflug. Je to něco přesně takového, jak je tam v jedné sekci odříkáno, a to „hacha, hacha, hacha“. Poté známá scéna, Falco a jeho džíp, autobus, otočení klíčkem a vyjetí do nepřehledné křižovatky a pohled doleva a BUM..................... Ne, že by otevřený konec? Jak to dopadlo? Že by bylo pokračování FALCO 2? Neeeee, stačí úplně závěrečné titulky a něco, co se podobá písni Out of the Dark. Ale není to ona, protože kdyby to byla ona, tak bych vydržel v kině do konce titulků a já jsem musel v polovině odejít a smutně vzpomínat!

 

Závěr: Tento film jsem čekal mnohem horší, jsou tam dobrá místa, užitečná, ale převládají spíše ta špatná. Tento film přišel do kin na 10. výročí úmrtí Falca tento rok a je možná pravda, že ho měli lépe propracovat a pustit ho o něco později. Obsazení Falca Manuelem Rubeym se mi zdá nešťastné po stránce pohybové, gesty snad ano, snažil se do role vžít, ale proč proboha přezpíval ty písně, to nedovedu pochopit. Ani jedna není podobná, nepřibližuje se Falcovu zpěvu, což film strašně sráží na kolena, když to má být film o hudebníkovi.

 

Životopisný film to rozhodně není, Falco od Der Kommissar nezestárne ani o jeden šedivý vlas, ani neztloustne, ani nezmoudří. Že mu občas změní účes, to je málo na to, že proběhli 20 let Falcova života. Tento film jsem viděl dvakrát a už se na něj nepodívám. Divák, který toho o Falcovi moc neví, si o něm udělá jen tu špatnou představu ( opilec, feťák, děvkař, egoista ). Ale jen takový opravdu nebyl, měl i svoje dobré stránky.

 

Tento film bych hodnotil spíše jako film o Hansu Hoelzelovi než o Falcovi, o Falcovi existují lepší biografické dokumenty a záběry.

Moje hodnocení: 40%

 

 

Náhledy fotografií ze složky Film o Falcovi

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Muj nazor

Mischa,2. 8. 2012 20:14

Ja bych nebyla tak prisna. Rubey pisne prezpival, protoze to tvurce chtel. Z vysledku je jasne, ze Falco opravdu neni jeho styl a ve sve skupine se o podobne vykony ani nepokousel. Mondscheiner v cele s Rubeym mam moc rada, ale je slyset, ze ac jsou on i Falco Videnaci, jejich nemcina je naprosto odlisna. To na vysledku prezpivanych pisni taky neprida. To je jak kdyz Cech se pokousi zpivat slovensky.

Pár poznámek

TOM,25. 3. 2009 23:02

Nejsem rozhodně takovej znalec FALCA jako tady pan autor článku,a myslím si, že byl trošku "tvrdej", ale v mnoha věcech mu musím dát za pravdu ! Hodně věcí ve filmu FAKT nechápu - rozhodně také nechápu proč jsou ty písně přezpívané (vubec se nepodobaj) a i běžný návštěvník netu si muže prohlédnout LIVE natočené filmečky z poslední oslavy Falcových narozenin v DR. Myslím,že mezi námi je hodně lidí,kteří tu dobu pamatujou a proto neni třeba ji zkreslovat ! Moje hodnocení i když se na něho nikdo neptal je 75%

diky za názor na film

smeke,28. 11. 2008 21:24

Nerád niečo kritizujem a už vôbec nie veci čo sa týkajú Falca ale ja by som išiel do menej hudby vo filme. Načo z toho robiť akýsi muzikál na úror deja. A určite by som to nechal všetko naspievané v orginále a trebars by som pustil len klúčové piesne ako Amadeus, Kommissar, Ganz Wien, Jeanny a Dark ako podklad a šmitec. Pretáčať klipy nanovo načo, to je škoda času tam sa mal rozvíjať dej ale k podstatným veciam. Ako napr. prečo išiel do Dominikánskej ako tam žil atď. Ja osobne verím že sa nejaký film ešte natočí a bude možno aj lepší ale to nieje zas až tak podstatné. Ceľkovo som rád že ten film je, nech je akýkoľvek. Ešte ma napadlo heslo filmu sex, drogy a chlast akože teraz čo? Akože tieto veci nech skúšajú na malé deti, so mnou to nejako nič nerobí. Ja keby som bol scenáristom asi by som z neho urobil Matku Terezu to by asi tiež nebolo dobré že ale dokázal by som to.